نویسنده تلاش دارد تا «سرمایه عاطفی» را به مفهومی درونی و آرمان اصلی عرصه های تولید مبدل سازد و در پنج بخش اصلی تحت عناوین «نگاه مفهومی به عرصه های تولید»، «در زیستگاه تولید»، «در ساختار سازمانی»، «موسسه ای در میان گذشته و آینده» و «در ساختار داخلی» مسئله پیچیده عرصه های تولید را با پرداختن به عناصر و ایده های گوناگون واکاود.
همانطور که پیرمرد در جلد قبلی به او آدرس داده بود، میرود پیش مهندس جعفری
قرار است در کنار هم معنای واژگانی همچون «عصیان»، «ذنوب»، «مغفرت» و... را درک کنیم تا زیباتر و مطمئنتر مسیر بازگشت به سوی آغوش الهی را درپیش گیریم.